
Gumy
Powieść Robbe-Grilleta da się porównać do szkatułki o wielu dnach, czy może - trafniej - do wielu warstw skorupy ziemskiej, które - jak wiadomo - od czasu powstania uległy wielokrotnym przetasowaniom. Na takie Gumy składa się szereg kolejnych pokładów. Będąc z pozoru utworem kryminalnym, wchodzą one nieco głębiej w psychoanalizę, w mit, w filozofię. Te warstwy znaczeń nie przebiegają jednak równolegle do siebie, lecz wciąż się mieszają i w akcję sensacyjną wdziera się raz po raz element psychoanalityczny czy mityczny.
Artur Sandauer, Pisma zebrane, t. 4: Pomniejsze pisma krytyczne, Czytelnik, Warszawa 1985, s.150
..............................................................
W istocie Gumy są relacją o ułamku sekundy dzielącym naciśnięcie spustu od śmierci denata, o czasie, jakiego potrzebowała kula, aby przebyć trzy- czy czterometrową przestrzeń. W rzeczywistości czas ten wynosi równo dwadzieścia cztery godziny. [...] Przygoda Wallasa to nic innego jak współczesna lekko ironiczna, lekko parodystyczna wersja tragedii Edypa.
Leszek Kossobudzki, z posłowia
..............................................................
Alain Robbe-Grillet, urodzony w 1922 roku w Breście, francuski prozaik, scenarzysta i reżyser filmowy. Współtwórca i teoretyk nurtu literackiego nouveau roman. Opublikował m.in.: Gumy (1953), Podglądacza (1955), Żaluzję (1957), L'Année derniere a Marienbad (1961), Pour un nouveau roman (1963), Dom schadzek (1965), Un régicide(1978), Dżin. Czerwona wyrwa w bruku ulicznym (1981), Le Miroir qui revient (1985), Angélique ou L'enchantement (1988), Les Derniers jours de Corinthe (1994), La Reprise (2001).
Alain Robbe-Grillet
przekład Leszek Kossobudzki