Filozofia to szalenie rozległa dziedzina działalności ludzkiej. Czasami jest definiowana w sposób bardzo sztywny poprzez wszelkie odniesienia do zagadnień filozoficznych, takich jak wolna wola, byt, przyczyna i tym podobne. W ten sposób łatwo stworzyć definicję paradoksalną, w której filozofia jest tym, czym się filozofia zajmuje.
Książki filozoficzne starają się poszukiwać wiedzy zgodnie z pierwotnym znaczeniem tego słowa, czyli zgodnie z umiłowaniem nauki. W związku z tym są to w pierwszej kolejności po prostu książki o filozofii, czyli o tym, czym filozofia zajmowała się przez ponad dwadzieścia wieków swojego istnienia. Omawiani są mistrzowie i prekursorzy nowych pomysłów.
Filozofia jest też wszędzie wokół nas. Swoją filozofię życiową posiada bowiem każdy, a ta przekłada się następnie na nasze życie, nasze działania i decyzje oraz nasze otocznie. Taka filozofia codzienna to także ciekawy punkt startu dla książek, ponieważ jest to możliwość spojrzenia na świat w zupełnie inny, nowy sposób i odkrycia na nim nowych rzeczy, nawet jeśli przebrane są w rzeczy nam doskonale znane.
Po książki tego typu powinny sięgać osoby chcące rozszerzyć swoje horyzonty i pragnące lepiej zrozumieć, jaka jest istota świata.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
77,40 zł
-40%
129,00 zł
zamiast 101,63 zł
Oprawa | Miękka |
Wydawca | Tako |
Zestaw 2 książek Jarosława Marka Spychały:
- Jaskinia. Droga rebeliantów
- Mali rebelianci
Czy filozofia wyszła z jaskini? To pytanie nasuwa się w kontekście lektury tzw. metafory jaskini Platona. Łatwo bowiem sobie wyobrazić, że człowiek wszedł do jaskini z własnej woli; bądź szukając wygodnego „mieszkania”, gotowego „domu”; bądź ze strachu przed otaczającym go światem. Nie możemy też wykluczyć, że to ciekawość „światła” zwyciężyła strach, a nie odwrotnie, i wyprowadziła człowieka na powrót z jaskini do „świata zewnętrznego”, tak jak niepokój intelektualny wyprowadza kajdaniarza z jaskini, czyniąc go filozofem. Czy Platońska metafora jest więc echem doświadczeń człowieka pierwotnego, który zdobył się na odwagę opuszczenia jaskini, tak jak czyni to Platoński filozof? A może jest ona literackim żartem Platona, który sięgnął do przygód Odyseusza w jaskini Polifema, chcąc przedstawić filozofa jako sprytnego i odważnego niczym Odys.
A może Platon inspirował się kultami misteryjnymi, w ramach których inicjowany napotykał w ciemnościach światło, wskazujące mu drogę do nowego życia. W tym sensie filozofowanie i podążanie za światłem słonecznym byłoby wyborem nowej drogi życia dla wtajemniczonych w filozofię? A może metafora jaskini jest daleką reminiscencją biblijnej przypowieści o Danielu zamkniętym w jaskini z lwami, ocalonym przez swoją wiarę, a z jaskini może wyjść (stać się filozofem), tylko ten, kto „wierzy” w słuszność wybranej przez siebie drogi? A może wreszcie chodzi po prostu o to, że ta i inne metafory Platona zawładnęły myśleniem filozoficznym, czy też myśleniem jako takim, zniewalając ludzkość owym „jaskiniowym” sposobem myślenia, z którego ludzie nie zdołają się już wyzwolić?
Mali Rebelianci to przewodnik po metodzie ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ (pol. LEGO-LOGOS), która uczy filozofii, etyki i kreatywności oraz wspiera naukę innych przedmiotów społeczno-humanistycznych, dając siłę do odważnego i twórczego myślenia. To wspaniała wyprawa do najgłębszych tajemnic kultury. Na pewno zachwyci miłośników filozofii, filmu, szeroko rozumianej popkultury, antropologii, mitologii.
Stworzona kilkanaście lat temu przez Jarosława Marka Spychałę metoda ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ wykorzystuje naturalną ciekawość poznawczą młodych osób i opiera się na ich samodzielnej refleksji nad światem. Wykorzystywane podczas zajęć teksty filozoficzne stają się pretekstem do niezależnego myślenia i konfrontowania własnych przemyśleń z tym, jak myślą inni. Praktykowana podczas warsztatów metoda edukacyjna znosi bariery komunikacyjne i włącza wszystkie osoby do zabawy filozofią. ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ pomaga odnaleźć pasję w nauce, ale daje też siłę i odwagę do kształtowania i wyrażania własnych przemyśleń.
Metoda ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ inspirowana jest bezpośrednio sposobem obrazowania, którym Platon posługuje się w swoich Dialogach. ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ nawiązuje do obrazu jaskini i jednocześnie wykorzystuje praktycznie elementy narracji Platona do nauczania zarówno filozofii, jak i kreatywności. Zajęcia mogą być prowadzone wszędzie, w szkole i poza nią, dla uczestników i uczestniczek w każdym wieku.
Jarosław Marek Spychała – twórca nowatorskiej metody edukacyjnej ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ. Od kilkunastu lat prowadzi filozoficzne warsztaty dla uczniów, studentów i nauczycieli oraz twórców reklam i strategii marketingowych. W latach 2013–2015 dyrektor School of Form na Uniwersytecie SWPS Poznań, 2015–2016 dyrektor Centrum Kultury w Żyrardowie, od 2016 wykładowca na Uniwersytecie w Konstancji (Niemcy). Naukowo interesuje się historią filozofii i religii, a szczególnie zjawiskiem przenikania się religii i filozofii w zakresie wyobrażeń o pośmiertnych losach człowieka oraz ich wpływem na kształt poczucia sensu życia we współczesnych społeczeństwach zachodnioeuropejskich. Autor publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu filozofii i historii religii, m.in: Jaskinia. Droga rebeliantów, Legenda apolińska w życiu i działalności Platona, Herakles, Jezus Chrystus i Lord Vader na rozstajnych drogach, Bulletproof – platońskie przesłanie ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ, ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ: czytać, myśleć, mówić, LEGO-LOGOS: Dlaczego Tales patrzył w niebo?, Orfeusz i orficy – zarys problematyki, Zarys historii kultu Izydy w świecie grecko-rzymskim, Kłopoty wyznawców Izydy na terenie Rzymu w roku 58 p.n.e. Tłumacz z języków nowożytnych i klasycznych, m.in.: Heidegger-Jaspers, Korespondencja, Bernhard Waldenfels, Odpowiedź na to, co obce. Główne rysy fenomenologii responsywnej, Olympiodor Żywot Platona (z greki), Apulejusz z Madaury Żywot Platona (z łaciny).
Poprzednia książka Spychały, Jaskinia. Droga rebeliantów, pokazuje, w jaki sposób obraz jaskini Platona, najsłynniejszej metafory filozofii, wpłynął na filozofię, literaturę i na kulturę popularną.
W przygotowaniu jest już kolejna publikacja: „Byk. Siła archetypów w marketingu”, książka o możliwości stosowania filozofii (w tym obrazu jaskini Platona i metody ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ) do tworzenia strategii marketingowych.
21,00 zł -25% 28,00 zł
21,00 zł -25% 28,00 zł
21,00 zł -25% 28,00 zł
21,00 zł -25% 28,00 zł
15,75 zł -25% 21,00 zł
21,75 zł -25% 29,00 zł
36,75 zł -25% 49,00 zł
79,20 zł -20% 99,00 zł
29,25 zł -25% 39,00 zł
148,00 zł
22,42 zł -25% 29,90 zł
22,42 zł -25% 29,90 zł
50,00 zł
14,93 zł -25% 19,90 zł
18,68 zł -25% 24,90 zł
22,43 zł
SCENARIUSZ WARSZTATÓW Heike Faller zapowiada...
37,43 zł
14,93 zł
RECENZJE: Kultura Liberalna Na blogu Mała...
44,25 zł
RECENZJE: dyrektor_negacja dorotobook...
29,93 zł
BUKA - FORMAT - TAKO - ALBUS - DRUGANOGA. Pięć wydawnictw i jedna pasja: książka. W naszym bogatym katalogu znajdziecie tytuły zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i dorosłych, a także książki uniwersalne, przeznaczone dla odbiorcy w każdym wieku. Mają one szczególną moc: łączą, scalają, zbliżają pokolenia i dlatego zajmują w naszych sercach ważne miejsce.
Książka ma dla nas trzy wymiary: słowo, obraz i dźwięk.
czytaj więcej
Wasze zawody należą do tych, które szanujemy najbardziej. To dzięki Waszej pasji do książek nasze tytuły trafiają w ręce Czytelników. Szczególnie doceniamy Wasz wysiłek i zaangażowanie, dlatego zapraszamy zarówno do współpracy handlowej, jak i na rzecz promocji czytelnictwa.
Po zalogowaniu uzyskacie Państwo dostęp do dedykowanej oferty cenowej.
czytaj więcej